Bilnyheter du inte vill missa

Tillbaka

Hyundai sätter ett försäljningspris på ix35 Fuel Cell

  • Hyundai tar ledningen för kommersialiseringen av bränslecellsbilar i Europa
  • ix35 Fuel Cell blir Europas mest prisvärda bränslecellsbil
  • Nätverk av certifierade bränslecells-verkstäder etableras i 11 europeiska länder, däribland Sverige
  • Två nya tankstationer för vätgas invigs i Sverige under 2015

Stockholm den 25 februari

Hyundai kan idag utannonsera ett försäljningspris för ix35 Fuel Cell för den svenska marknaden. Den vätgasdrivna ix35 Fuel Cell som rullat på Europas vägar sedan 2013, blir tillgängliga för kunder i Sverige för 629 000 SEK ex moms. Bilen klassas som en supermiljöbil och ägare är därmed berättigade den statliga supermiljöbilspremien om 40 000 SEK.

Byung Kwon Rhim, europachef för Hyundai säger:

Hyundai är den enda biltillverkaren som erbjuder bränslecellsbilar för leasing och försäljning till kunder i europeiska länder som har eller som planerar för en infrastruktur med tankstationer för vätgas. Dessutom gör vårt försäljningspris av ix35 Fuel Cell bilen till den mest kostnadseffektiva bränslecellsbilen i Europa. Vi är övertygade om att bränslecellsteknologi är en långsiktig lösning på framtidens hållbara bilism och ser fram emot att fler länder engagerar sig i satsningarna kring infrastrukturen.

I januari 2013 blev Hyundai världens första bilproducent att serietillverka bränslecellsbilar och göra dem tillgängliga för den kommersiella marknaden. Hyundai hade kapacitet att tillverka 1 000 fordon i den första serien, och när de första 15 av bilarna i denna serie levererades till Köpenhamn markerades början av Hyundais globala kommersialisering av vätgasdrivna bilar. Sedan dess har företaget levererat bilar till kunder i 11 europeiska länder samt till kunder i Australien, Kanada, Sydkorea och USA – fler länder än någon annan tillverkare.

Under 2015 växlar Hyundai upp sin produktionskapacitet och har möjlighet att tillverka 10 000 bränslecellsbilar per år.

För att kunna hantera ett växande antal ix35 Fuel Cell på de europeiska vägarna, kommer Hyundai att expandera sitt nätverk av certifierade verkstäder som hanterar servicen av bilarna. Hyundai är den första biltillverkaren att själv utbilda och utrusta verkstäder i hur de servar och reparerar bränslecellsbilar.

Idag har Hyundai en certifierad bränslecellsverkstad i Malmö (Hedbergs Bil) och under 2015 planerar man att certifiera ytterligare ett antal verkstäder med fokus på storstadsregionerna. I Sverige rullar det fyra ix35 Fuel Cell, och under 2015 avser man att sälja mellan 10-15 bilar till, med anledning av den rådande infrastrukturen för tankstationer för vätgas. Thomas Holm är VD på Hyundai i Sverige och säger:

Vår ix35 Fuel Cell representerar ett flera år långt miljöarbete som Hyundai bedriver globalt, för en hållbar bilism för framtiden. Sedan den första ix35 Fuel Cell sattes i drift i Skåne under 2013 har intresset kring bilen och tekniken varit enormt. När vi nu växlar upp produktionskapaciteten har vi möjlighet att erbjuda fler svenska kunder möjligheten att köpa denna fantastiska bil, som inte släpper ut någonting annat än vatten.

Idag finns det en tankstation för vätgas i Sverige, belägen i Malmö. Men under 2015 kommer minst två stationer till att sättas i drift, en i Göteborg och en i Stockholm (Arlanda). Det finns planer på att uppföra ytterligare ett antal stationer i landet de kommande åren, bl.a. i Falkenberg och Jönköping.

Hyundai ix35 Fuel Cell är utrustad med en 100 kw (136 hk) elmotor, som gör att bilen kan nå en maximal hasighet på 160 km/h och en prestanda, en räckvidd och ett säkerhetsutbud som är i nivå med vanliga bensin- eller dieselbilar. Bilarna når nästan 600 km på en tank och medför inga miljöfarliga utsläpp – det enda som kommer ur avgasröret är vatten.

Hyundais Blue Drive-program
I januari 2015 offentliggjorde Hyundai sin ambition att öka sina bilars bränsleeffektivitet med 25 procent vid 2020. Hyundais bränslecellsteknologi ingår i företagets Blue Drive-program; en global strategi för att minska bilars skadliga koldioxidutsläpp genom en ständig teknologisk utveckling. Visionen ligger i att förbättra bilarnas bränsleeffektivitet på kort sikt, medan man utvecklar bilar med alternativa drivlinor (som biobränsle, hybrider, el- och bränslecellsfordon) på längre sikt för att i slutändan producera bilar som inte släpper ut någon koldioxid.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se